Tromsø kommunes beslutning om å gå for 15 bomstasjoner spredt rundt i Tromsøs bydeler betyr altså at 600 millioner vil brukes bare til drift. Men det er altså fullt mulig å finansiere bymiljøavtalen ved å øke den lokale drivstoffavgiften til tre kroner.
Dessverre driver Statens Vegvesen feilinformasjon om denne løsningen i sin utredning om saken. Siden politikerne sannsynligvis stoler på at vegvesenet er en nøytral fagetat er jo ikke dette uproblematisk. Her er et par eksempler fra utredningen:
Statens Vegvesen: «For å oppnå tilnærmet de inntektene som er nødvendig for finansiering av pakken kreves det en økning av avgiften på om lag 15-20 kr pr liter forutsatt dagens drivstoffomsetning i Tromsø.»
Fakta: 4 kroner i avgift vil gi samme inntekt som bomringsystemet. Jeg tror 4 kroner vil kunne gi en viss handelslekkasje og foreslår derfor en strammere prioritering (1,5 millarder). Eventuelt kan det settes opp bommer på de mest trafikkerte stedene der det faktisk er en grunn til å redusere trafikken.
Du kan selv sjekke at 4 kroner er det korrekte tallet ved å endre avgiften fra 3 til 4 kroner i dette regnearket. Da øker inntektene til over 6 milliarder (inkl. statlig tilskudd), som er nok til å dekke alle tiltakene utenom Kvaløyforbindelsen, som bør være selvfinansierende.
Statens Vegvesen: «Ett fortrinn for drivstoffavgift er de lave innkrevingskostnadene for å kreve inn pengene, men i motsetning til bompenger er drivstoffavgift momspliktig og momsen på 25 % av de innkrevde avgiftene vil tilfalle staten.»
Fakta: Prop. 113 S (2011–2012): «I tråd med gjeldande praksis er det lagt til grunn at meirverdiavgifta blir refundert gjennom løyvingar over statsbudsjettet. Dette er stipulert til om lag 5 mill. kroner per år. Denne praksisen er etablert etter som ordinære bompengar er fritatt frå meirverdiavgift. Inkludert denne refusjonen er det føresett 40 mill. kroner i statlege midlar til Tromsøpakke 3, trinn 1, for perioden 2013-2016.»
Jeg tror det kan være en fordel om Statens Vegvesen i fremtiden hovedsakelig holder seg til fakta i sine utredninger, slik at vi slipper å dobbeltsjekke rapportene derfra.
Feilinformasjon fra Statens Vegvesen.
tháng 2 06, 2017 / with No comments /
Related Posts:
Bitcoin Indonesia | Era Baru Perdagangan Cryptocurrency Di IndonesiaIndonesia memasuki babak baru di industri mata uang crypto. Badan Pengawas Perdagangan Berjangka Komoditas (Bappebti) telah menerbitkan peraturan NO.5… Read More
Crypto Airdrop | Pilihan Terbaik Dibulan Februari 2019AirDrop adalah suatu kegiatan atau program yang dilakukan oleh StarUp Cryptocurrency dengan maksud untuk memperkenalkan/memasarkan Crypto mereka dan m… Read More
ICO Review | NDInvest Solusi Untuk Membeli Properti Menggunakan CryptocurrencyBidang properti dan jasa saat ini juga tidak luput dari perkembangan teknologi blockchain, bahkan saat ini banyak perusahaan yang menyediakan penjuala… Read More
Shit Coin | Daftar Pemilik Bitcoin Yang Bernasib SialCryptocurrency satt ini telah menjadi asset yang berharga, asalan ini dubuktikan dengan adanya ruang jual beli Bitcoin di pasar global dan harga crypt… Read More
Ranking Economic Journals by Speed, UpdatedI decided to update my previous ranking on economics journals ranked by speed.In the table below, # is the journal's rank by citations (may be 2 years… Read More
0 nhận xét:
Đăng nhận xét