Tromsø kommunes beslutning om å gå for 15 bomstasjoner spredt rundt i Tromsøs bydeler betyr altså at 600 millioner vil brukes bare til drift. Men det er altså fullt mulig å finansiere bymiljøavtalen ved å øke den lokale drivstoffavgiften til tre kroner.
Dessverre driver Statens Vegvesen feilinformasjon om denne løsningen i sin utredning om saken. Siden politikerne sannsynligvis stoler på at vegvesenet er en nøytral fagetat er jo ikke dette uproblematisk. Her er et par eksempler fra utredningen:
Statens Vegvesen: «For å oppnå tilnærmet de inntektene som er nødvendig for finansiering av pakken kreves det en økning av avgiften på om lag 15-20 kr pr liter forutsatt dagens drivstoffomsetning i Tromsø.»
Fakta: 4 kroner i avgift vil gi samme inntekt som bomringsystemet. Jeg tror 4 kroner vil kunne gi en viss handelslekkasje og foreslår derfor en strammere prioritering (1,5 millarder). Eventuelt kan det settes opp bommer på de mest trafikkerte stedene der det faktisk er en grunn til å redusere trafikken.
Du kan selv sjekke at 4 kroner er det korrekte tallet ved å endre avgiften fra 3 til 4 kroner i dette regnearket. Da øker inntektene til over 6 milliarder (inkl. statlig tilskudd), som er nok til å dekke alle tiltakene utenom Kvaløyforbindelsen, som bør være selvfinansierende.
Statens Vegvesen: «Ett fortrinn for drivstoffavgift er de lave innkrevingskostnadene for å kreve inn pengene, men i motsetning til bompenger er drivstoffavgift momspliktig og momsen på 25 % av de innkrevde avgiftene vil tilfalle staten.»
Fakta: Prop. 113 S (2011–2012): «I tråd med gjeldande praksis er det lagt til grunn at meirverdiavgifta blir refundert gjennom løyvingar over statsbudsjettet. Dette er stipulert til om lag 5 mill. kroner per år. Denne praksisen er etablert etter som ordinære bompengar er fritatt frå meirverdiavgift. Inkludert denne refusjonen er det føresett 40 mill. kroner i statlege midlar til Tromsøpakke 3, trinn 1, for perioden 2013-2016.»
Jeg tror det kan være en fordel om Statens Vegvesen i fremtiden hovedsakelig holder seg til fakta i sine utredninger, slik at vi slipper å dobbeltsjekke rapportene derfra.
Feilinformasjon fra Statens Vegvesen.
tháng 2 06, 2017 / with No comments /
Related Posts:
Countdown To The Real BitcoinFrom the beginning we were one community pushing the Bitcoin message to anyone who would listen. Enduring the continuous flow of bad news, disappointm… Read More
The Power of Money: A Case for BitcoinTo facilitate reading and sharing I've uploaded the document to Scribd.comPlease click on this link to access.The Power of Money: A Case for BitcoinIz… Read More
Charlie Lee on how Coinbase and other exchanges will handle the Segwit2X hardfork - Debunked.I’ve been asked multiple times how I think Coinbase (and other exchanges) will handle the Segwit2x hardfork in November. For background, although I’m … Read More
Battle Royale Segwit1X And Segwit2XThe strangest aspect of the upcoming fork is that Segwit2X is priced at 0.15 BTC on the futures market, despite there being an expected 90% of mining … Read More
Segwit2X Equals Free Dividends ... Come On ... Tell The Truth ... PLEASE!!In my last article I was curious as to why the BT2 futures price is at 0.15 BTC while miners support is at 90%. Totally weird. This is as though … Read More
0 nhận xét:
Đăng nhận xét