Tromsø kommunes beslutning om å gå for 15 bomstasjoner spredt rundt i Tromsøs bydeler betyr altså at 600 millioner vil brukes bare til drift. Men det er altså fullt mulig å finansiere bymiljøavtalen ved å øke den lokale drivstoffavgiften til tre kroner.
Dessverre driver Statens Vegvesen feilinformasjon om denne løsningen i sin utredning om saken. Siden politikerne sannsynligvis stoler på at vegvesenet er en nøytral fagetat er jo ikke dette uproblematisk. Her er et par eksempler fra utredningen:
Statens Vegvesen: «For å oppnå tilnærmet de inntektene som er nødvendig for finansiering av pakken kreves det en økning av avgiften på om lag 15-20 kr pr liter forutsatt dagens drivstoffomsetning i Tromsø.»
Fakta: 4 kroner i avgift vil gi samme inntekt som bomringsystemet. Jeg tror 4 kroner vil kunne gi en viss handelslekkasje og foreslår derfor en strammere prioritering (1,5 millarder). Eventuelt kan det settes opp bommer på de mest trafikkerte stedene der det faktisk er en grunn til å redusere trafikken.
Du kan selv sjekke at 4 kroner er det korrekte tallet ved å endre avgiften fra 3 til 4 kroner i dette regnearket. Da øker inntektene til over 6 milliarder (inkl. statlig tilskudd), som er nok til å dekke alle tiltakene utenom Kvaløyforbindelsen, som bør være selvfinansierende.
Statens Vegvesen: «Ett fortrinn for drivstoffavgift er de lave innkrevingskostnadene for å kreve inn pengene, men i motsetning til bompenger er drivstoffavgift momspliktig og momsen på 25 % av de innkrevde avgiftene vil tilfalle staten.»
Fakta: Prop. 113 S (2011–2012): «I tråd med gjeldande praksis er det lagt til grunn at meirverdiavgifta blir refundert gjennom løyvingar over statsbudsjettet. Dette er stipulert til om lag 5 mill. kroner per år. Denne praksisen er etablert etter som ordinære bompengar er fritatt frå meirverdiavgift. Inkludert denne refusjonen er det føresett 40 mill. kroner i statlege midlar til Tromsøpakke 3, trinn 1, for perioden 2013-2016.»
Jeg tror det kan være en fordel om Statens Vegvesen i fremtiden hovedsakelig holder seg til fakta i sine utredninger, slik at vi slipper å dobbeltsjekke rapportene derfra.
Feilinformasjon fra Statens Vegvesen.
tháng 2 06, 2017 / with No comments /
Related Posts:
BTC Price Falling Again. Will We See The Chain Death Spiral This Time?Another Bloodbath!Above is the 4 hour Bitfinex candle chart. Bitcoin has just dipped below $6000 and there is good reason to expect similar drops as i… Read More
Bedre enn svenskeneSverige er kanskje bedre enn oss i fotball, men vi kan lære dem mye om forvaltning av pensjonsmidler. Svenskene har ikke noe oljefond, men seks pensj… Read More
A Terrifying Future For Bitcoin - Chain Death SpiralOh No - Not another Bitcoin obituary! We have had lots of that. But .... 10 YearsIn another 6 months Bitcoin would be 10 years old. The technolog… Read More
The Fourth Reason Why EOS Will Take Blockchain Mainstream - FairnessFairnessGovernance does not equate to fairness. We could easily have Governance in favour of the strong or those in control of making and changing the… Read More
The Trust Machine: The Story of BitcoinI came across a Bitcoin explainer the other day called The Trust Machine: The Story of Bitcoin. I thought it was very thoughtful presentation an… Read More
0 nhận xét:
Đăng nhận xét