Taxisystemet på Gardermoen fungerer åpenbart ikke. NRK melder at bilene ikke vil ta lokale turer fordi de da må stille seg bak i køen og «vente i to-tre timer» i følge Norgestaxi.
For det første har Kenneth Simonsen, lederen i Taxi Depot AS som organiserer køen, et godt poeng:
– Det er valgfritt å kjøre inn på Gardermoen. De lokale turene fordeler seg på alle sjåførene, og det er ikke slik at noen kan nekte. Det har jeg ingen forståelse for, sier Simonsen.
Men det som kanskje er enda merkeligere, er at det kan være lønnsomt for en taxi å stå tre timer i kø for å kjøre én tur. Det vil jo si at det går med en halv arbeidsdag til å kjøre Gardermoen-Oslo. Hvordan i alle dager kan dette være lønnsomt?
Årsaken ligger nok i taxisystemet. Taxiene stiller seg i én kø, og de fleste velger formodentlig den første og beste taxien. Med et slikt system er det ikke overraskende at konkurransen ikke fungerer. De dyreste taxiselskapene har da selvsagt incentiv til å ha flest biler i køen. Resultatet er ikke overraskende en unødvendig, ressurssløsende og endeløs kø av taxier. De billigste selskapene forsvinner.
Det beste hadde kanskje vært om hvert taxiselskap hadde egne holdeplasser i samme område der prisen til Oslo var tydelig skiltet. Det spørs imidlertid om det er praktisk mulig.
Det ser dermed ut til at løsningen ligger i problemet. De korte turene blir svært kostbare for de som står lenge i kø. Dette kan utnyttes til å gi sjåførene de rette incentivene. Innenfor mikroøkonomi er slike mekanismer kjent under forkortelsen IC («Incentive Compatibility Constraint»).
Ved å tvinge alle taxiene til å akseptere korte turer, blir det mindre lønnsomt å sløse samfunnets ressurser på å stå lenge i kø. Mindre kø på Gardermoen vil også gi de billigste selskapene bedre incentiv til å delta.
Taxi Depot bør derfor utestenge taxiselskaper for en lengre periode, dersom sjåfører etter advarsel fortsetter å bryte reglene. Siden det formodentlig er langt mellom de korte turene, må kostnaden ved å avvise dem være høy.
Jeg regner med at strekningen Gardermoen-Oslo uansett er såpass lønnsom at IR er tilfredsstilt ...
Tåpelig taxikø på Gardermoen
tháng 2 03, 2015 / with No comments /
Related Posts:
Blockchain | US Ivy League University Launches Online Blockchain And Cryptocurrency CourseThe Wharton School from the University of Pennsylvania introduced an online course program on financial technology.Program is called "Fintech: Foundat… Read More
Cryptocurrency | Telegram officially launched the TON testnet blockchain lite clientAccording to a post at test.ton.org, Telegram has officially launched a trial client for the Open Telegram Network (TON). in the post, there is a TON … Read More
Cryptocurrency | Jehan Chu, Bitcoin Traded with $ 30,000 at the End of 2019The co-founder of the blockchain investment company from Hong Kong, Kenetic, estimates that Bitcoin (BTC) will be traded at a price of $ 30,000 by the… Read More
Cryptocurrency | New "USDQ" stablecoin from PLATINUM ENGINEERINGUSDQ is a new decentralized coin, which uses algorithms that will support and secure well. These coins are allowed to be connected and monitored by hi… Read More
Blockchain | Paypal prevents Ransomware attacks with new patentThe United States Patent and Trademark Office (USPTO) publishes documents, the contents of which documents say digital payment companies Paypal have w… Read More
0 nhận xét:
Đăng nhận xét