Taxisystemet på Gardermoen fungerer åpenbart ikke. NRK melder at bilene ikke vil ta lokale turer fordi de da må stille seg bak i køen og «vente i to-tre timer» i følge Norgestaxi.
For det første har Kenneth Simonsen, lederen i Taxi Depot AS som organiserer køen, et godt poeng:
– Det er valgfritt å kjøre inn på Gardermoen. De lokale turene fordeler seg på alle sjåførene, og det er ikke slik at noen kan nekte. Det har jeg ingen forståelse for, sier Simonsen.
Men det som kanskje er enda merkeligere, er at det kan være lønnsomt for en taxi å stå tre timer i kø for å kjøre én tur. Det vil jo si at det går med en halv arbeidsdag til å kjøre Gardermoen-Oslo. Hvordan i alle dager kan dette være lønnsomt?
Årsaken ligger nok i taxisystemet. Taxiene stiller seg i én kø, og de fleste velger formodentlig den første og beste taxien. Med et slikt system er det ikke overraskende at konkurransen ikke fungerer. De dyreste taxiselskapene har da selvsagt incentiv til å ha flest biler i køen. Resultatet er ikke overraskende en unødvendig, ressurssløsende og endeløs kø av taxier. De billigste selskapene forsvinner.
Det beste hadde kanskje vært om hvert taxiselskap hadde egne holdeplasser i samme område der prisen til Oslo var tydelig skiltet. Det spørs imidlertid om det er praktisk mulig.
Det ser dermed ut til at løsningen ligger i problemet. De korte turene blir svært kostbare for de som står lenge i kø. Dette kan utnyttes til å gi sjåførene de rette incentivene. Innenfor mikroøkonomi er slike mekanismer kjent under forkortelsen IC («Incentive Compatibility Constraint»).
Ved å tvinge alle taxiene til å akseptere korte turer, blir det mindre lønnsomt å sløse samfunnets ressurser på å stå lenge i kø. Mindre kø på Gardermoen vil også gi de billigste selskapene bedre incentiv til å delta.
Taxi Depot bør derfor utestenge taxiselskaper for en lengre periode, dersom sjåfører etter advarsel fortsetter å bryte reglene. Siden det formodentlig er langt mellom de korte turene, må kostnaden ved å avvise dem være høy.
Jeg regner med at strekningen Gardermoen-Oslo uansett er såpass lønnsom at IR er tilfredsstilt ...
Tåpelig taxikø på Gardermoen
tháng 2 03, 2015 / with No comments /
Related Posts:
A Terrifying Future For Bitcoin - Chain Death SpiralOh No - Not another Bitcoin obituary! We have had lots of that. But .... 10 YearsIn another 6 months Bitcoin would be 10 years old. The technolog… Read More
EOS - The Value PropositionI suppose this is what most people are interested in. How high will the price of EOS go? The pure technocrats do not care. They are in it for the tech… Read More
Bedre enn svenskeneSverige er kanskje bedre enn oss i fotball, men vi kan lære dem mye om forvaltning av pensjonsmidler. Svenskene har ikke noe oljefond, men seks pensj… Read More
A Heads Up For EOSdacA note about investments.Investors put money into a security either for a return or capital gain. Most of us will be familiar with stocks and shares i… Read More
The Fourth Reason Why EOS Will Take Blockchain Mainstream - FairnessFairnessGovernance does not equate to fairness. We could easily have Governance in favour of the strong or those in control of making and changing the… Read More
0 nhận xét:
Đăng nhận xét