Taxisystemet på Gardermoen fungerer åpenbart ikke. NRK melder at bilene ikke vil ta lokale turer fordi de da må stille seg bak i køen og «vente i to-tre timer» i følge Norgestaxi.
For det første har Kenneth Simonsen, lederen i Taxi Depot AS som organiserer køen, et godt poeng:
– Det er valgfritt å kjøre inn på Gardermoen. De lokale turene fordeler seg på alle sjåførene, og det er ikke slik at noen kan nekte. Det har jeg ingen forståelse for, sier Simonsen.
Men det som kanskje er enda merkeligere, er at det kan være lønnsomt for en taxi å stå tre timer i kø for å kjøre én tur. Det vil jo si at det går med en halv arbeidsdag til å kjøre Gardermoen-Oslo. Hvordan i alle dager kan dette være lønnsomt?
Årsaken ligger nok i taxisystemet. Taxiene stiller seg i én kø, og de fleste velger formodentlig den første og beste taxien. Med et slikt system er det ikke overraskende at konkurransen ikke fungerer. De dyreste taxiselskapene har da selvsagt incentiv til å ha flest biler i køen. Resultatet er ikke overraskende en unødvendig, ressurssløsende og endeløs kø av taxier. De billigste selskapene forsvinner.
Det beste hadde kanskje vært om hvert taxiselskap hadde egne holdeplasser i samme område der prisen til Oslo var tydelig skiltet. Det spørs imidlertid om det er praktisk mulig.
Det ser dermed ut til at løsningen ligger i problemet. De korte turene blir svært kostbare for de som står lenge i kø. Dette kan utnyttes til å gi sjåførene de rette incentivene. Innenfor mikroøkonomi er slike mekanismer kjent under forkortelsen IC («Incentive Compatibility Constraint»).
Ved å tvinge alle taxiene til å akseptere korte turer, blir det mindre lønnsomt å sløse samfunnets ressurser på å stå lenge i kø. Mindre kø på Gardermoen vil også gi de billigste selskapene bedre incentiv til å delta.
Taxi Depot bør derfor utestenge taxiselskaper for en lengre periode, dersom sjåfører etter advarsel fortsetter å bryte reglene. Siden det formodentlig er langt mellom de korte turene, må kostnaden ved å avvise dem være høy.
Jeg regner med at strekningen Gardermoen-Oslo uansett er såpass lønnsom at IR er tilfredsstilt ...
Tåpelig taxikø på Gardermoen
tháng 2 03, 2015 / with No comments /
Related Posts:
cryptocurrency exchange | The Bithumb report in 2018 lost 180 million USDOne of the largest cryptocurrency exchange companies in South Korea, Bithumb, suffered a loss of 205 Won or around 180 million dollars in 2018.BTCKore… Read More
CoinMarketCap | Latest Version of Smart Phone Application with New UpdatesThe most popular Cryptocurrency tracking site, CoinMarcetCap, released the latest version of their application for the iOS platform and their first An… Read More
Bitcoin Price | Bitcoin Predicted Towards a Sustainable Crisis, Beware..!!The crypto community continues to encourage investors to jump into the cryptocurrency market, this action could have unexpected or suspected side effe… Read More
cryptocurrency exchange | Bithumb has conducted an external audit after last year's big hackThe biggest exchange of cryptocurrency in South Korea Bithumb has conducted an external audit after a big hack last yearBithumb suffered a loss of 14 … Read More
cryptocurrency news | Demand for Blockchain Legal Experts IncreasesAccording to Director of Lindsey & Africa, Brian Burlant, the demand for legal experts with Blockchain technology knowledge is very high, the stat… Read More
0 nhận xét:
Đăng nhận xét